«Науково-методичні
засади діагностики естетичної обдарованості дітей дошкільного та шкільного
віку»
Номер державної
реєстрації: 0110U003392
1. Повна назва наукової
установи, організації-виконавця, юридична адреса, телефон, факс:
Інститут
обдарованої дитини НАПН України; відділ діагностики обдарованості; 04053, м.
Київ, вул. Салютна, 11-А,
2. Науковий керівник НДР:
Тименко В.П. доктор педагогічних наук, професор,
головний науковий співробітник відділу діагностики ІОД НАПН України
3. Термін виконання НДР:
початок - 01.2013р. – кінець – 12.2015 р.
4. Основні наукові
результати згідно з технічним завданням і робочим планом:
Виконання
теми дослідження «Науково-методичні засади діагностики естетичної обдарованості
дітей дошкільного та шкільного віку» продовжувалося з урахуванням основного напрямку
наукової діяльності Інституту: “Проектування особистісно-розвивального
середовища обдарованої дитини” та відповідно до загальної програми, технічного
завдання наукового дослідження та індивідуальних планів співробітників відділу.
Мета дослідження – визначення теоретичних
засад та розробка теоретичної моделі виявлення естетичної обдарованості дітей
дошкільного та шкільного віку.
Відповідно до мети першого,
аналітико-констатуючого етапу були виконані наступні завдання:
- здійснено аналіз теорії
естетичної обдарованості та естетичної
свідомості в філософському, психологічному та педагогічному аспекті проблеми;
- уточнено термінологічний
апарат психолого-педагогічного аспекту проблеми естетичного розвитку та
естетичної свідомості особистості;
–
уточнено основні напрями індивідуальних тем наукового
дослідження;
–
створено програми дослідження методичних засад
діагностики естетичної обдарованості учнів загальноосвітньої школи, а також
програми дослідження методичних засад діагностики передумов естетичної обдарованості
вихованців дошкільних закладів;
–
створено робочу структурну модель методів діагностики
естетичної обдарованості;
–
розроблені перші робочі версії тестових методик для
виявлення естетичної обдарованості, зокрема – 1/ прототип вербальної шкали естетичної чутливості, 2/ чотирі субтеста
невербально-візуальної тестової батареї «Золотий переріз», 3/ методика
«Діагностика розуміння колру», 4/ дві версії методики «Матисс» Е. Торшилової,
Т. Морозової.
–
проведена перша апробація частини діагностичного інструментарію
на базі Технічного ліцею м. Києва (170
осіб) та Малої академії наук України (450 осіб);
–
за результатами апробації
внесені корективи в перші версії тестових методик.
5. Кількісні та якісні
характеристики підготовленої продукції:
Виконавцями теми підготовлено продукцію :
1.
Аніщенко Н.В. Педагогічна інтерпретація поняття
художнього сприйняття дітей дошкільного віку //
Проблеми діагностики та проектування розвитку обдарованих дошкільників :
Матеріали II Всеукраїнської
науково-практичної конференції, 11-12 квітня 2013р., м. Алупка, АР Крим. – К.
:Інститут обдарованої дитини, 2013 – С. 76-85.
2. Аніщенко Н.В. Психолого-педагогічна
інтерпретація поняття художнього сприйняття особистості // Інноваційні
технології та підходи до діагностики обдарованості: світовий досвід : Матеріали
міжнародного конгресу, м. Київ, 19-20 червня 2013 р. – К.: Інститут обдарованої
дитини, 2013. – С. 43-53.
3. N. Belskaya The
ability to judge and its place in the structure of giftedness viewed as a
functional system. (в рукопису). Электронный научный журнал «International Annual Edition of Applied Psychology: Theory, Research, and Practice». Саратов, СГУ.
4.
Бельская Н.А.
Опыт работы с методикой креативности Ф.Вильямса: замечания и вариант
модификации // Материалы 2-й Всероссийской научно-практической конференции (с
международным участием) «Одаренные дети: проблемы, перспективы, развитие»,
21-22 мая 2013 г., Спб. С. 86- 98.
5. Буркова Л.В. Механизмы формирования нравственного
иммунитета у дошкольников // Проблеми діагностики та проектування розвитку
обдарованих дошкільників : Матеріали II Всеукраїнської науково-практичної
конференції, 11-12 квітня 2013р., м. Алупка, АР Крим. – К. :Інститут
обдарованої дитини, 2013 – С. 29-40.
6.
Грицишина Т.І. Виховання ціннісних естетичних критеріїв у дошкільників у процесі екологічної
освіти як основа розвитку естетичної обдарованості особистості //
«Освіта та розвиток обдарованої особистості» Щомісячний науково-методичний
журнал № 8-9 (15-16), м. Київ. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2013.- С. 163-168.
7. Кузьменко В.У. Теоретичні засади діагностики
естетичної обдарованості дітей дошкільного віку // Інноваційні технології та
підходи до діагностики обдарованості: світовий досвід : Матеріали міжнародного
конгресу, м. Київ, 19-20 червня 2013 р. – К.: Інститут обдарованої дитини,
2013. – С. 114-118.
8. Тименко В. П. Формування професійної
готовності майбутніх учителів до виявлення і підтримки естетичної обдарованості
учнів початкової школи // Інноваційні технології та підходи до діагностики
обдарованості: світовий досвід: Матеріали міжнародного конгресу, м. Київ, 19-20
червня 2013 р. – К.: Інститут обдарованої дитини, 2013. – С. 233-243.
9.
Малиношевська А.В. Виявлення рівня естетичного відношення до дійсності // Інноваційні
технології та підходи до діагностики обдарованості: світовий досвід: Матеріали
міжнародного конгресу, м. Київ, 19-20 червня 2013 р. – К.: Інститут обдарованої
дитини, 2013. – С. 118-124.
6. Соціальний ефект упровадження
результатів НДР:
Надання доступу до освітніх
послуг педагогам, що працюють з обдарованими дітьми, учням загальноосвітніх
шкіл та позашкільних навчальних закладів України (зокрема Мала академія наук,
палаці творчості дітей та юнацтва та інші). Робота сприяє започаткуванню
діяльності центрів роботи з обдарованими дітьми, координації цих робіт
Інститутом обдарованої дитини, створення інтелектуальних інформаційних
середовищ навчального призначення в мережі Інтернет на основі використання
серверу підтримки навчальної взаємодії, та створенню умов підтримки творчої
діяльності учнів в мережі Інтернет.
Створені регіональні площадки
(центри) взаємодії учнів та викладачів різноманітних навчальних закладів,
дозволять надати освітні послуги учням віддалених районів та місць проживання.
Також це надасть можливості спілкування з батьками з метою естетичного розвитку
учнів.
Розвиток можливостей доступу до
інформаційних ресурсів навчального призначення (посібники, включаючи
електронні, навчальні програми,
методичні рекомендації та інше) учням, викладачам, організаторам освітянського
процесу.
Немає коментарів:
Дописати коментар