Шукати в цьому блозі

четвер, 14 травня 2015 р.

 МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
ЩОДО ВИВЧЕННЯ РОСІЙСЬКОЇ МОВИ
У ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Головна мета вивчення російської мови в загальноосвітніх навчальних закладах – надати основи знань про мову, що дозволить забезпечити достатньо високий рівень  спілкування та грамотного письма, необхідний для успішної індивідуальної та соціальної діяльності, міжкультурного взаєморозуміння.На сучасному етапі розвитку українського суспільства основним завданням державної освітньої політики є створення умов для розвитку особистості й творчої самореалізації кожного громадянина.
Згідно з Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти у навчальних програмах з російської мови через змістові лінії реалізується головний методологічний принцип – комунікативність навчання.
Так, мовленнєва змістова лінія забезпечує вироблення й удосконалення умінь і навичок в усіх видах мовленнєвої діяльності (аудіюванні, читанні, говорінні, письмі); мовна – засвоєння учнями системних знань про мову як засіб вираження думок і почуттів людини, формування мовних умінь і навичок; соціокультурна – засвоєння українських, національних та загальнолюдських культурних і духовних цінностей, норм, які регулюють стосунки між поколіннями, статями, націями, сприяють естетичному і морально-етичному розвиткові; діяльнісна (стратегічна) – формування загальнонавчальних умінь і навичок учнів, опанування стратегій, які визначають мовленнєву діяльність. Зазначені змістові лінії у комплексі формують комунікативну компетенцію особистості.
З метою формування комунікативних умінь учнів варто приділити увагу традиційним творчим роботам. Перекази текстів різних стилів і жанрів відіграють роль підготовчих вправ до оволодіння учнями необхідними у майбутньому дорослому житті жанрами мовлення – наприклад, виступ на зборах, участь у дискусії, створення реферату, конспекту, доповіді, рецензії.
Робота з текстом стане ефективною, якщо учні активно долучаються до мовленнєвої діяльності, тому теми висловлювань мають бути цікавими для школярів, пов’язаними з їх власним життєвим досвідом, реальними обставинами життя. Вчителю необхідно подбати про те, щоб учні успішно оволодівали як монологічним, так і діалогічним мовленням, різними жанрами і стилями мовлення.
У процесі вивчення курсу необхідно широко практикувати самостійну роботу учнів із підручниками, посібниками, словниками та іншою навчальною і довідковою літературою. Робота зі зв’язного мовлення має забезпечити подальший розвиток у школярів умінь і навичок, необхідних у їхній майбутній діяльності.
Програмне забезпечення вивчення російської мови
у загальноосвітніх навчальних закладах з навчанням російською мовою
5-6 класи
·                    "Російська мова" для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (укладачі: Голобородько Є.П., Озєрова Н.Г., Михайловська Г.О., Статівка В.І., Давидюк Л.В., Бикова К.І.,  Яновська Л.Г., Кошкіна Ж.О. - Київ: Видавничий дім "Освіта", 2013);
·                    "Російська мова" для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (укладачі: Баландіна Н.Ф., Синиця І.А., Фролова Т.Я., Бойченко Л.А. - Київ: Видавничий дім "Освіта", 2013);
·                    "Російська мова" для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів з  навчанням українською мовою (початок вивчення з 5 класу) (укладачі:  Курач Л.І.,  Корсаков В.О., Фідкевич О.Л.,  Ґудзик І.П. - Київ: Видавничий дім "Освіта", 2013).
При вивченні російської мови за рахунок варіативної складової типових навчальних планів необхідно користуватися навчальною програмою факультативного курсу за редакцією Крюченкової О. Ю. або ж навчальною програмою курсу за вибором Фролової Т.Я. (www.mon.gov.ua.).
Порядок  вивчення російської мови у 8-9 класах залишається таким, як і в попередні роки.
Програмне забезпечення
7-9 класи
·                    "Російська мова" для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (автори Озерова Н.Г., Михайловська Г.О.,   Давидюк Л.В.  и др. – Чернівці: Букрек, 2005);
·                    "Російська мова" для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (Баландіна Н.Ф.,  Дегтярьова К.В., Лебеденко  С.А. – Чернівці: Букрек, 2005);
·                    " Росі  йська мова" для 5-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою (Ґудзик І.П., Корсаков В.А.. – Чернівці: Букрек, 2006);
10-11 класи (www.mon.gov.ua – розділ «Навчальні програми для 10-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Мови національних меншин. Російська мова»):
на рівні стандарту – «Російська мова» для 10-11 класів (за ред. Н.Г.Озерової);
на академічному рівні – «Російська мова» для 10-11 класів (автор Т.Я.Фролова);
на профільному рівні — «Російська мова» для 10-11 класів (авт. Є.П.Голобородько та ін.).
Також російська мова у 7-9, 10-11 класах може вивчатися як курс за вибором і факультативно.
Якщо російська мова вивчається факультативно, слід користуватись програмою, підготовленою Л. В. Давидюк, доцентом, кандидатом педагогічних наук, професором кафедри методики викладання російської мови та літератури НПУ ім. М. Драгоманова:
·         Російська мова. Факультативний курс для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою, / схвалено науково-методичною комісією МОН України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах(протокол від 28.10.2010 р. № 6).
Програму розраховано на 35 год (1 год на тиждень).
Програма факультативного курсу визначає зміст курсу російської мови, який вивчається з 5 по 11 класи в школах з українською мовою навчання і є продовженням початкового курсу російської мови. При такому підході до вивчення російської мови пріоритетним є розвиток навичок мовленнєвої діяльності.
Російська мова може вивчатись і як курс за вибором. У такому разі слід користуватись програмою, підготовленою Т. Я. Фроловою, доцентом кафедри філології кримського республіканського інституту післядипломної педагогічної освіти, кандидатом педагогічних наук:
·         Російська мова. Курс за вибором для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою / схвалено МОН України для використання в загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН України №  1/ІІ-7504 від 06.08.10 р.).
Програма розрахована на 35 год. (1 год. на тиждень).
Програма вивчення курсу російської мови за вибором призначена для практичного засвоєння російської мови в загальноосвітніх навчальних закладах з українською мовою навчання.
Курс за вибором передбачає можливість вивчення предмета як за відсутності початкових знань і вмінь, так і засвоєння матеріалу з опорою на початкові знання. Програму розраховано на 5 років навчання і зорієнтовано не на клас, а на рік навчання. Це дає можливість скоригувати варіанти програми вивчення курсу російської мови на різних етапах навчання.
Коли російська мова вивчається за рахунок варіативної частини як предмет, необхідно користуватися навчальними програмами за редакцією Баландіної Н. Ф. або Ґудзик І. П., Корсакова В. О., скоригувавши їх зміст на відповідну кількість годин, визначену у робочих навчальних планах загальноосвітнього навчального закладу. Скоригована програма має погоджуватися на засіданні методичного об'єднання загальноосвітнього навчального закладу та затверджуватися директором навчального закладу, районного (міського) відділу (департаменту) освіти та затверджуватися на засіданні районного (міського) методичного обєднання.
За рішенням навчального закладу облік занять з курсів за вибором може здійснюватися на сторінках класного журналу або у окремому журналі. Рішення щодо оцінювання навчальних досягнень учнів також приймається навчальним закладом.
У загальноосвітніх навчальних закладах можe використовуватися лише те навчально-методичне забезпечення, що має відповідний гриф Міністерства освіти і науки України. Перелік рекомендованої літера­тури затверджується наказом Міністерства освіти і науки України та оприлюднюється через “Інформаційний збірник Міністерства освіти і науки України”. Із зазначеним переліком можна буде ознайомитись на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.gov.ua.

Рекомендації щодо використання навчальних програм уміщено в пояснювальних записках до них. Зміни, внесені до програм, оприлюднено на сайті МОН: http://www.mon.gov.ua/activity/education/zagalna-serednya/navchalni-programy.html.
Підручникове забезпечення
Давидюк, Л. В. Русский язык: учеб.для 5 кл. общеобразоват. учебн. заведений с обуч. на укр. яз. (5-й год изучения) / Л. В. Давидюк. – К. : Видавництво "Світоч", 2013. – 320 с. : илл.

Корсаков, В. А. Русский язык : Учеб.для 5 кл. общеобразоват. учеб. заведений с укр. яз. обучения (1-й год обучения) / В. А. Корсаков. – К. : Освіта, 2013. – 176 с.

Полякова, Т. М. Русский язык : учеб.для 5 кл. общеобразоват. учеб. заведений с обучением на укр. яз. (1-й год обуч.) / Т. М. Полякова,  Е. И. Самонова. ─ К. : Генеза, 2013. – 256 с.іл.http://www.geneza.ua/media/content/Poljakova_RJ-ukr(1)_P_5rus_(063-12)_S.pdf

Русский язык : учеб.для 5 кл. общеобразоват. учебн. завед. с обуч. на украинском языке (5-й год обучения) / А. Н. Рудяков, Т. Я. Фролова, М. Г. Маркина-Гурджи. – К. : Грамота, 2013. – 296 с. : ил. http://gramota.kiev.ua/portal/node/377

Підручники для 6 класу
1. «Російська мова (6-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів навчанням українською мовою» підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт.        Рудяков О. М., Фролова Т. Я., Маркіна-Гурджі М. Г.).
2. «Російська мова (6-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт.      Давидюк Л. В.).
3. «Російська мова (2-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт.      Корсаков В. О., Сакович О. К.).
4. «Російська мова (2-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт.     Полякова Т. М., Самонова О. І., Приймак А. М.).
5.             «Російська мова (3-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Коновалова М. В.).
6.             «Російська мова (3-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Полякова Т. М., Самонова О. І., Приймак А. М.).
7.             «Російська мова (3-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Корсаков В. О., Сакович О. К.).
4.             «Російська мова (7-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Самонова О. І., Полякова Т. М.).
5.             «Російська мова (7-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Коновалова М. В.).
6.             «Російська мова (7-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Давидюк Л. В., Статівка В. І.).
7.             «Російська мова (7-й рік навчання) для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів (авт. Баландіна Н. Ф., Дегтярьова К. В., Лебеденко С. О.).
8. «Російська мова» підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (авт. Бикова К. І., Давидюк Л. В., Рачко О. Ф., Снітко О. С.).
9. «Російська мова» підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (авт. Рудяков О. М., Фролова Т. Я., Маркіна-Гурджі М. Г.).
10.             «Російська мова» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (авт. Коновалова М. В.).

11.             «Російська мова» підручник для 7 класу загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою (авт. Бикова К. І.,  Давидюк Л. В., Рачко О. Ф., Снітко О. С.).
Оцінювання результатів навчання російської мови та інших мов національних меншин здійснюється на підставі листа МОН України від 30.08.131/9-59 «Рекомендації щодо оцінювання результатів навчання російської мови та інших мов національних меншин для використання в загальноосвітніх навчальних закладах».
Зовнішнє незалежне оцінювання знань учнів з російської мови: характеристика тесту
Зміст тесту визначається на основі Програми зовнішнього незалежного оцінювання з російської мови.
Загальна кількість завдань тесту – 51.
На виконання тесту відведено 150 хвилин.
Тест з російської мови складається із завдань трьох форм:
1.  Завдання з вибором  однієї правильної відповіді. До  кожного  із  завдань пропонується чотири варіанти відповіді, з яких лише один правильний. Завдання вважається виконаним, якщо абітурієнт вибрав і позначив правильну відповідь у бланку відповідей А.
2.  Завдання на встановлення відповідності. До кожного завдання подано інформацію, яку позначено  цифрами (ліворуч)  і  буквами (праворуч).  Виконуючи  завдання  необхідно встановити  відповідність  інформації,  позначеної  цифрами  та  буквами (утворити  логічні пари).  Завдання  вважається  виконаним,  якщо  абітурієнт  вибрав  і  позначив  правильну літеру (від А до Д) навпроти кожної цифри (від 1 до 4) у бланку відповідей А.
3.  Завдання з розгорнутою  відповіддю.  Завдання  цієї  форми  передбачає  створення
власного аргументативного висловлення на дискусійну тему. (бланк відповідей Б).

Під час підготовки до складання тесту рекомендується використовувати підручники, що мають гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України». 

Немає коментарів: