З В І Т
Основними напрямками діяльності методиста у звітному навчальному році були:
забезпечення методичного супроводу та проведення початкових етапів
Всеукраїнських предметних учнівських олімпіад, підготовки переможців до ІІІ і
ІV етапів; проводення міських інтелектуальних та творчих конкурсів для
обдарованих учнів; розробки і реалізації інноваційних проектів, спрямованих на
розвиток і вдосконалення системи роботи з обдарованими дітьми в Тернополі;
концептуальна організація профільного навчання, визначення параметрів якості
навчання, формування інфонноваційного соціонавчального середовища обдарованих
дітей.
Моніторингове дослідження за підсумками ІІ етапу
предметних учнівських олімпіад показало, що частка учнів класів з профільним та
поглибленням вивченням. Найефективніше
підготовку обдарованих дітей до олімпіад здійснюють під час профільного та
поглибленого вивчення іноземних мов (78,0 учнів таких класів стали призерами ІІ
етапу з профільних дисциплін); ефективність профільного та поглибленого
вивчення математики та фізики визначається 40,5; української мови та літератури
– 25,0; природничих дисциплін – 19,5; історії – 14,8; інформатики –11,8,
причому порівняно з попереднім роком загальне поліпшення результативності за
цим показником спостерігається з іноземних мов та природничих предметів.
Підготовлено та опубліковано ґрунтовні публікації дослідницького характеру
серед матеріалів VI Всеукраїнської науково-практичної конференції,
освітянському альманахові «Освіта Тернополя» та
в журналі «Освіта та розвиток обдарованої особистості» № 7 (38) 2014. Ці
матеріали апробовано на Шостій міжнародній виставці «Сучасні заклади освіти –
2015» та нагородженні дипломом за творчу співпрацю з підвищення якості
національної освіти.
Важливою ділянкою роботи було проведення І (міжшкільного) та ІІ етапів
олімпіад. Апробовано паралельне проведення шкільного і міжшкільного варіантів І
етапу учнівських олімпіад з англійської мови у 8 класах; української мови та
літератури, історії, географії у 9-х; фізики, біології, математики, хімії у 10-х. За
підсумками експертизи завдань до І (міжшкільного) етапу з означених предметів,
у якій взяли участь 27 заступників директорів з навчально-виховної роботи ЗНЗ,
18 голів шкільних та міжшкільних методичних об’єднань, 20 учнів – переможців
минулорічних олімпіад, а також тих, які висловили зауваження і пропозиції
стосовно проведення олімпіад у попередньому навчальному році. Це сприяло
підвищенню довіри до проведення відповідних олімпіад, відповідальності за
колективну творчу справу.
Зразки завдань, напрацьованих творчою та експертною групами, завчасу
виставлено в Інтернет-ресурсах (блог), що дало можливість учителям та учням
якісніше, цілеспрямованіше підготуватися до міжшкільного етапу. З урахуванням
побажань та пропозицій експертів та громадськості модифіковано форми проведення
міжшкільного етапу олімпіад, зміщено акцент у бік письмових завдань, і при тому
збережено особливості усної презентації та відкритого оцінювання. У такий
спосіб вдалося збалансувати можливості для самореалізації учнів, створення позитивної
аури інтелектуального спілкування та максимальне наближення до вимог проведення
ІІ етапу.
Згідно з опитуванням у соціальних мережах (далі – Опитування),
у якому взяли участь 648 чоловік, 74 % визнали цікавішими і доцільнішими
міжшкільний варіант проведення І етапу олімпіад, 26 % - шкільний.
Великої уваги надано забезпеченню гласності у проведенні олімпіад, їх
«гарячі» результати повідомлялися на спеціально відведеній сторінці у
соціальних мережах у день проведення олімпіад. Копії протоколів виставлялися на
профільному блозі сайту методичного центру на початку першого робочого дня
після проведення олімпіад. Така система оповіщення одержала активну підтримку в
учнів та вчителів (майже 95 % респондентів). Усі ці фактори сприяли суттєвому
підвищенню довіри учасників олімпіад до їх організаторів, до роботи журі,
поліпшенню психологічного мікроклімату під час випробувань, що, безумовно,
забезпечували вищу особистісну результативність та об᾽єктивну самооцінку
обдарованих учнів. Більше задоволеними, ніж незадоволеними, ішли з олімпіад
додому майже 85 % респондентів.
У поточному навчальному році започатковано традицію параолімпіад для
інтелектуально обдарованих учнів, які мають особливі потреби, пов᾽язані зі станом здоров᾽я. У Першій міській
альтернативній інклюзивній олімпіаді з символічною назвою «Ми чемпіони!»,
проведеній спільно з ПМПК та в тісній співпраці у Тернопільським обласним
навчально-реабілітаційним центром, взяли участь 16 учнів 6-9-х класів. Всіх
учасників нагороджено цінними призами від спонсорів. Роботу олімпіади високо
оцінено департаментом освіти і науки Тернопільської облдержадміністрації в
особі його директора Л.Л. Крупи ‒ безпосереднього учасника дійства. З його ініціативи матеріал
про олімпіаду вміщено на сторінці новин сайту МОН України.
У 2014-2015 н.р. відбулися відбіркові етапи і фінали Третьої міської
альтернативної гуманітарної олімпіади, Третьої природничо-математичної міської
альтернативної олімпіади, комплексна альтернативна олімпіада четвертокласників
«Надія Тернополя», у яких взяли участь 298 учнів ЗНЗ міста.
Дуже важливу роль у проектування загальноміських форм роботи з
інтелектуально та креативно обдарованими учнями відіграють
інформаційно-комунікативні технології.
Завдяки продуктивній мережевій комунікації формуємо персональний склад
учасників інтелектуальних заходів. При тому реєстрація може бути наслідком
різновекторних дій учасників Інтернет-комунікації: приєднання до мережевої
спільноти з боку самого охочого старшокласника; пошуку зацікавлених субʼєктів адресно-цільовим
(через вивчення внутрішньо-шкільної документації, дослідження результатів
участі в олімпіадах, конкурсах) та точковим методами (вивчення кола друзів,
інтересів, сфер спілкування в самій мережі).
Через мережі реалізовуються ширші можливості участі учнів у підготовці до
інтелектуальних заходів, індивідуальному та колективному обговоренні їх
підсумків, спілкуванні в ситуаційних та постійних чат-групах за інтересами,
формуванні та вдосконаленні дизайну Інтернет-комунікації, мережених
соціодослідженнях та соціоакціях. ІКТ є одним із способів координування роботою
КОШТу, який налічує понад 1700 членів і має доволі своєрідну ієрархію.
Президентом клубу стати доволі просто – досить перемогти в одній із
альтернативних олімпіад. Ті, хто взяли участь хоча б в одній із них та
зареєстровані в соціальних мережах, є активістами клубу. Окрім того, він має
широку мережу претендентів, волонтерів, уболівальників. Дорослі серед членів
клубу становлять не більше 1 відсотка і не впливають безпосередньо на
управління ним. Крім того, понад 6 відсотків складають т. зв. ветерани клубу,
які вже закінчили ЗНЗ Тернополя і є студентами вишів, але продовжують
співпрацювати з Коштом.
З метою активної соціалізації обдарованих учнів, створено сезонні школи під
час канікул: Зимова альтернативна школа обдарованих, Літній академічний
факультатив «Альтернатива».
Здійснювано також організаційно-методичний супровід роботи вчителів
російської та польської мов. Зокрема, проаналізовано якісний склад
педагогічних кадрів, стан матеріально-технічного забезпечення на поточний
навчальний рік.
З урахуванням нечисельності вчителів мов національних меншин акцент у
методичній роботі з ними теж робився на індивідуалізації та особистісній
зорієнтованості. Практично з кожним учителем проведено індивідуальне
консультування стосовно використання навчальних планів та програм,
календарно-тематичного планування, формування робочого портфоліо, можливостей
удосконалення власної та учнівської мовленнєвої практики, застосування
комунікативних, культурологічних, текстоцентричних технологій навчання.
У вересні та грудні проведено спільні засідання фахових об᾽єднань. Застосовано
клубну технологію професійного спілкування. Одне з засідання проведено спільно
з КОШТом. Учителі мов національних меншин та обдаровані учнів
обмінювалися знаннями духовної поезії, враженнями від неї. Педагоги проводили
імпровізовані епізоди уроків на відповідні теми.
Розпочато вивчення досвіду класного керівника Тернопільської Української
гімназії ім. І Франка Сампари Оксани Володимирівни з проблеми «Інноваційна
система роботи класного керівника з обдарованими дітьми».
Немає коментарів:
Дописати коментар