Методичні рекомендації з викладання навчальних дисциплін
Лист МОН України від 26.06.2015 № 1/9-305 «Про вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах у 2015/2016 навчальному році»
Просимо довести зазначену інформацію до відома вчителів
та методистів.
Додаток
до листа Міністерства
освіти і науки України
від 26.06. 2015 р. №
1/9-305
Особливості вивчення базових дисциплін у загальноосвітніх
навчальних закладах у 2015/2016 навчальному
році
Особливості вивчення базових навчальних дисциплін у 2015/2016 навчальному
році пов’язані, першою чергою, зі змінами, внесеними до навчальних програм.
На виконання наказів Міністерства освіти і науки України
від 05.11.2014 № 1275 «Про проведення експертизи та громадського обговорення типових
навчальних планів та навчальних програм для початкової школи» та від 06.02.2015
№ 100 «Про розвантаження навчальних програм для учнів 5 – 9 класів загальноосвітніх
навчальних закладів» до навчальних програм внесено зміни, спрямовані на їх розвантаження,
врахування вікових особливостей розвитку дитини, відповідність сучасному розвитку
науки та технологій.
Після громадського обговорення та розгляду Колегією
Міністерства зміни до програм були затверджені наказами МОН:
1) № 149 від 22.12.2014 «Про затвердження змін до навчальних
програм для 4-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з української мови,
літературного читання, математики, природознавства, «Я у світі», інформатики, російської
мови для шкіл з російською мовою навчання, української мови для шкіл з навчанням
російською мовою;
2) № 584 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до навчальних
програм для 1-3-х класів загальноосвітніх навчальних закладів» з української мови,
літературного читання, математики, природознавства, «Я у світі», інформатики, російської
мови для шкіл з російською мовою навчання, української мови для шкіл з навчанням
російською мовою;
3) № 585 від 29.05.2015 «Про затвердження змін до навчальних
програм для загальноосвітніх навчальних закладів ІІ ступеня», яким затверджено зміни
та надано гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки» програмам для 5 – 9 класів
з таких навчальних предметів: українська мова, українська література, зарубіжна
література, іноземні мови, історія України, всесвітня історія, математика, біологія,
фізика, хімія, географія, інформатика, трудове навчання, українська мова для шкіл
з навчанням російською мовою, українська мова для шкіл з навчанням молдовською мовою,
українська мова для шкіл з навчанням румунською мовою, українська мова для шкіл
з навчанням польською мовою, українська мова для шкіл з навчанням угорською мовою,
болгарська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською
мовою, мова іврит для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською
мовою, молдовська мова для загальноосвітніх
навчальних закладів з навчанням молдовською мовою, польська мова для загальноосвітніх
навчальних закладів з навчанням українською мовою, польська мова для загальноосвітніх
навчальних закладів з навчанням польською мовою, російська мова для шкіл з навчанням
українською мовою (початок навчання з 1-го класу), російська мова для шкіл з навчанням
українською мовою (початок навчання з 5-го класу), російська мова для шкіл з навчанням
російською мовою, румунська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням
українською мовою (початок вивчення з 1 класу), румунська мова для загальноосвітніх
навчальних закладів з навчанням українською мовою (початок вивчення з 5 класу),
румунська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням румунською мовою,
словацька мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською
мовою, угорська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням угорською
мовою, інтегрований курс «Література» (молдовська та зарубіжна), інтегрований курс
«Література» (польська та зарубіжна), інтегрований курс «Література» (російська
та зарубіжна) для шкіл з навчанням російською мовою, інтегрований курс «Література»
(румунська та зарубіжна), інтегрований курс «Література» (словацька та зарубіжна),
Навчальні програми зі змінами розміщено на сайті (http://iitzo.gov.ua/serednya-osvita-navchalni-prohramy/).
Програми позбавлені жорсткого поурочного поділу, вчителі можуть обирати послідовність
розкриття навчального матеріалу в межах окремої теми, але так, щоб не порушувалась
логіка його викладу.
Обласні,
районні та міські методичні кабінети (об’єднання) не можуть втручатися в такі питання,
оскільки це винятково компетенція вчителя.
Навчально-методичне забезпечення,
рекомендоване Міністерством до використання в навчальних закладах, зазначено у Переліках
навчальних програм, підручників та навчально-методичних посібників, розміщених на
офіційному веб-сайті Міністерства (www.mon.gov.ua).
Дозволяється використовувати підручники з відповідним
грифом Міністерства, що видані в попередні роки, враховуючи при цьому зміни у програмах.
Щодо додаткової навчально-методичної
літератури, то вчитель вільний у її виборі й може застосовувати таку, що найкраще
реалізовує його методику навчання.
Також залишаються актуальними
методичні рекомендації Міністерства щодо організації навчально-виховного процесу
і вивчення базових дисциплін попередніх років. Тексти методичних рекомендацій
розміщені на сайті МОН (http://old.mon.gov.ua/ua/often-requested/methodical-recommendations)
та в Інформаційних збірниках Міністерства освіти і науки відповідних років.
У програмі
з української мови для загальноосвітніх навчальних
закладів з навчанням російською мовою
для 4 класу вилучено тему «Складне речення». В оновленій програмі також вилучено
вимоги щодо формування умінь відмінювати іменники чи прикметники, визначати відмінок,
особу в окремо взятих словах. Натомість сформульовано вимоги щодо вміння правильно
вживати закінчення того чи іншого відмінка, особи, під час побудови словосполучень,
речень тощо. Отже, вчитися правильно вживати відмінкові форми учні мають на підставі
спостережень за відмінностями у закінченнях того чи іншого відмінка під час побудови
словосполучень, речень, створення текстів.
Навчальною
програмою з російської мови для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням
українською мовою у 4 класі передбачає удосконалення навичок діалогічного
та монологічного висловлювання.
У програмі
з російської мови для загальноосвітніх навчальних
закладів з російською мовою навчання також змінено соціокультурну змістову лінію.
З метою
набуття комунікативного досвіду школярам на матеріалі лінгвістичних понять або життєвих
реалій пропонується розв'язання типових для дітей цього віку життєвих мовленнєвих ситуацій на групову та парну
взаємодію (дати відповідь на запитання або пропозицію, перепитати й повторно пояснити
без роздратування, довести без категоричності, з повагою до іншої позиції, дібрати
власні аргументи). Урізноманітнюється й узагальнений зміст діалогів: запитання –
уточнювальне запитання – уточнення запитання – відповідь; пропозиція – уточнювальне
запитання – відповідь – відмова – аргументація власної позиції – відповідь.
Зміст
навчального матеріалу розвантажено за рахунок вилучення окремих тем, що виявились
складними для засвоєння молодшими школярами (наприклад, «Складне речення»).
У пояснювальній
записці до програми з літературного читання
уточнено, що перелік творів, визначених змістовою лінією «Коло читання» щодо кожного
класу, є рекомендованим.
До програми для 4 класу внесено зміни щодо кількості
творів, які учні повинні знати напам'ять: віршів – 8, уривків прозових творів –
2.
У контексті
курсу літературного читання для загальноосвітніх
навчальних закладів з навчанням мовами національних меншин для 4 класу особлива увага належить звернути на змістову лінію «Формування і розвиток навички читання»
щодо змісту та особливостей роботи над формуванням навички читання вголос, яка охоплює
техніку (спосіб читання, правильність чіткість, виразність, темп) та смислову сторону
– розуміння прочитаного.
Для
формування навички читання мовчки та розуміння прочитаного у програмі пропонується
виконувати спеціальні завдання.
Програма з літературного
читання для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням російською мовою для 4 класу не зазнала змін. Підходи до роботи
з учнями та формування компетентностей ті ж самі, що й у попередньому навчальному
році.
Немає коментарів:
Дописати коментар