19
травня 2020 року в рамках 4-го освітнього трансфер-містечка інноваційних можливостей "Аналітичні інструменти сучасної
освітньої діяльності – 2020" (Підлокація "YouTube" ) для педагогів,
які працюють з обдарованими дітьми було проведено вебінар «Альтернативне
оцінювання учнів у позаурочний час».
Нова українська школа змінила парадигму освіти на
компетентнісно-орієнтовану, в якій акцент робиться на практичну спрямованість
навчання, підкреслюється роль досвіду, уміння застосовувати знання не тільки в
умовах безпосереднього освітнього процесу, але й у нових, нестандартних
ситуаціях.
Специфічні особливості компетенцій
"вимагають" зміни також і технології контролю результатів освіти. У
цьому випадку традиційні оцінювальні засоби доповнюються системою інноваційних.
Одним з інноваційних інструментів вимірювання
компетентностей школярів підліткового віку є Програма міжнародного оцінювання
учнів – PISA. Дослідження має на меті визначити рівень компетентностей, тобто
здатність підлітка використовувати знання і вміння, отримані в школі, за
можливих життєвих труднощів і викликів. PISA не прив’язується до освітніх
програм, не перевіряє рівня навчальних досягнень учнів, натомість оцінює
наскільки учень зможе використовувати знання й уміння, отримані в школі, за
можливих життєвих труднощів і викликів.
Детально про Програму,
її особливості, досвід участі України та можливості використання завдань
педагогами у практиці оцінювання компетентностей учнів розповіла Ю.В.Гнатюк, заступник директора
ТКМЦНОІМ.
Основною умовою при виборі засобів оцінювання
компетенцій учнів є їхня багато вимірність, можливість за їх допомогою
здійснювати комплексне оцінювання, визначати інтегровані якості
особистості. Цю умову може забезпечитипідхід «автентичного» оцінювання видів
інтелекту (Бєлланка, Чепмен і Шварц) на основі теорії множинного інтелекту
Г.Гарднера, з якою нині добре знайомі більшість
учителів. Вона не тільки допомагає скеровувати процес викладання, але й дає
можливість відстежувати навчальні досягнення, відкриває перед учителями нові
важливі підходи для реалізації оцінювання на рівні класу. Про основні методи
«автентичного підходу», а також, можливості використання в оцінюванні так
званої «несистематичної інформації», зокрема, даних, отриманих у процесі неформальних бесід з учнем, його
ровесниками, колишніми вчителями, членами родини та іншими працівниками школи
йшлося у розповіді Несмашної
Г. Є., психолога, методиста ТКМЦНОІМ.
У
традиційному навчанні контроль результатів здійснює вчитель. При компетентнісному
підході, безперечно, цю функцію можуть виконувати усі учасники освітнього
процесу: педагоги, однолітки, батьки та сам учень, адже здатність до самооцінки
- необхідна умова і ознака компетентності в певній галузі.
Лабораторією якості навчання обдарованої дитини
(ЛЯНОД, автор ідеї - к.п.н. Николин М.М.)
було розроблено модель виявлення, стимулювання та розвитку інтегральних
компетентностей школярів різного віку у формі так званих "альтернативних олімпіад".
В. М. Сеньків, методист ТКМЦНОІМ, керівник ЛЯНОД, ознайомив
учасників з досвідом проведення "альтернативних олімпіад" та
можливостями їх використання педагогами як в освітньому процесі, так і в
позаурочний час для оцінки компетентностей учнів.
Гнатюк Ю.В., Несмашна
Г.Є.,Сеньків В.М.
Немає коментарів:
Дописати коментар