Довідка на колегію управління освіти і науки ТМР
( Підготували: Гнатюк Ю.В., Сеньків В.М.)
За умов реформування системи національної освіти, піднесення ролі творчої особистості в суспільстві значної актуальності набула система роботи з обдарованими дітьми. Перспективним шляхом її розв’язання стала організація такого педагогічного процесу, який започаткував методику пошуку та відбору обдарованих вихованців і створив умови для розвитку їх природного творчого потенціалу.
Обдарованість - явище складне, багатогранне, це диво, яке природа дарує
людям. І водночас воно настільки рідкісне, настільки дивовижне, що важко
зрозуміти, чому саме ця людина вражає своїми неперевершеними успіхами в тій чи
іншій галузі науки, мистецтва, літератури.
Обдарованість - це сукупність здібностей, які дозволяють індивіду досягти
вагомих результатів в одному або декількох видах діяльності і давати
суспільству користь.
Науково-дослідницькою лабораторією
якості навчання обдарованої дитини ( засновник Николин М.М.) підготовлений
наказ від 21.10.2020 р. № 303 про проведення І-ІІ етапу олімпіад. Реєстрація ІІ
етапи та звітність про проведення І етапу подавалася в електронному варіанті
через Google-форми.
У
2020 році проведено ІІ етап учнівських
олімпіад лише з 9 предметів: англійської мови, астрономії, географії,
економіки, математики, німецької мови, образотворчого мистецтва, французької
мови, хімії, атакож 2 міські відкриті дистанційні олімпіади з інформатики та
екології. З інших
предметів олімпіади ІІ етапу було скасовано у зв’язку із загостренням
епідеміологічної ситуації та зростанням показників захворюваності на СОVID-19.
У 2020/2021 навчальному
році у І етапі Всеукраїнських олімпіад
взяли участь 7010 учнів закладів загальної середньої освіти.
Ефективно
застосовано електронну реєстрації
учасників олімпіад. У всіх ЗЗСО забезпечено належний рівень виконавської
дисципліни з боку відповідальних осіб щодо контролю за ходом реєстрації та її
результатами. Але предметно-методичними комісіями кількох закладів не подано
звітів про проведення І (шкільного) етапу олімпіад, як це передбачено п. 1.4.
наказу управління освіти і науки. Зазначені причини певною мірою вплинули на
встановлення загальної кількості учасників, а також на ступінь задоволення їх
пізнавальних інтересів.
Всі
графіки та діаграми подано в порівнянні з попереднім навчальним роком.
У
ІІ етапі у 9 учнівських предметних олімпіадах взяли участь 719 учасників.
Найбільше учасників
(191)було представлено на олімпіаді з математики, що становить 16,5%,
хімії – 137 (11,8 %), англійської мови –
130 (11,4 %). Найменше від загальної кількості учнів – економіки (4), що
становить 0,4%.
На ІІ етапі найбільше представників
було з ТСШ № 3 – 6,6 %, ТУГ – 5,8 %, Тернопільський ліцей-мистецька
школа № 21 – 4,2 %, ТКГ – 4,1 %. Відсоток учасників по класах: 6 – 2,8 %; 7 –
5,9 %; 8 – 19,8 %; 9 – 25,1 %; 10 – 22,7 %; 11 – 23,8 %.
Заклади загальної
середньої освіти міста, ТКМЦНОІМ сприяли створенню належного
науково-методичного та матеріально-технічного забезпечення для проведення
міських олімпіад. Завдяки спільним організаційним зусиллям управління освіти і
науки ТМР, методичної служби, ТСШ№ 5, 7,
17,ТНВК № 9, ТЗОШ № 11, 18, 19 створено належні умови для отримання олімпіадних
завдань в електронному вигляді, розмноження матеріалів, дотримання карантинних умов для виконання завдань
учасниками під час епідемії COVID-19.
Продовжено
традицію залучення до роботи у предметних журі професорсько-викладацького
складу закладів вищої освіти м. Тернополя.
Належно
забезпечено відкритість і прозорість у проведенні олімпіад, результати
висвітлювалися на професійному блозі Сенькова В.М., консультанта ТКМЦНОІМ. Така
система оповіщення одержала активну підтримку в учнів, вчителів та батьків. Під
час проведення олімпіад було прокоментовано онлайн понад 30 запитань
відвідувачів блогу. Електронною системою
обслуговування олімпіад зафіксовано 9906 відвідувань рубрики «Протоколи ІІ
етапу олімпіад» (в середньому – 1238 на одну олімпіаду). Найчастіше
переглядалися протоколи олімпіад з математики (1471), географії (1431) та
англійської мови (1014).
За
підсумками ІІ етапу не було жодної апеляції.
Відповідно до протоколів олімпіад зафіксовано
такі результати: 35 – І місця, 60 – ІІ, 87 – ІІІ, що становить 25, 3 % від
загальної кількості учасників ІІ етапу.
Кількісні
показники зайнятих місць по класах, засвідчили рівномірність розподілу призових
місць у класах в залежності від загальної кількості учасників, що подано у
графіку.
Найвищий
показники місць зафіксовано серед гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл: у ТУГ
(28,6 %), ТКГ (11,4 %), серед закладі загальної середньої освіти – ТЗОШ № 24
(5,7 %).
Найвищий
показник ІІ місць серед гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл – ТУГ (21,7 %),
ТСШ № 3 (15 %), ТСШ № 5 (8,3 %), серед закладів загальної середньої освіти –
ТЗОШ № 24 (8,3 %), ТЗОШ № 4, 19, 26 (6,7
%).
Найвищий
показник ІІІ місць серед гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл – ТУГ (8 %), ТКГ та ТСШ № 29 (6,9 %), серед
закладів загальної середньої освіти – ТЗОШ № 22 (6,9 %), ТЗОШ № 20 (4,6 %).
Загалом
можна зазначити, що підготовка учнів до предметних олімпіад була спрямована на
не кількісний склад команди від закладу загальної середньої освіти, а на
якість, що демонструє належний рівень роботи та
підготовки з обдарованими дітьми педагогічними колективами.
Найвищі
показники в особистій першості продемонстрували Костецька Вікторія, Хілініч
Валерій (ТУГ), Ковальська Каріна (ТТЛ), Нікітенко Тетяна (ТСШ № 3), Микитишин
Артем (ТСШ № 5), Потіха Андрій (ТЗОШ № 22), Коверський Володимир (ТЗОШ № 24),
які стали призерами 3-х олімпіад. Переможцями та призерами двох олімпіад стали
18 учнів ТУГ, ТКГ, ТТЛ, ТСШ № 3, 7, 29,
ТЗОШ № 4, 11, 19, 22, 23, 24, 26.
Головним
показником ефективності роботи з обдарованими учнями з урахуванням результатів
ІІ етапу предметних олімпіад є забезпечення її особистісно зорієнтованого
підходу. Такий показник сьомий рік поспіль встановлено шляхом визначення
відсоткової частки призерів олімпіад.
За цим коефіцієнтом серед гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл найкращий
показник маютьТУГ (25,9). ТСШ № 3 (14,7 %), ТСШ № 29 (10,3 %).
Серед
закладів загальної середньої освіти найвищий показник зафіксовано у ТЗОШ № 24
(15,2 %), ТЗОШ № 4, 19, 22 (10,6 %).
У
січні-лютому 2021 року Лабораторією якості навчання обдарованої дитини вперше
було проведено 2 відкриті дистанційні олімпіади з інформатики та екології. В
онлайн олімпіадах взяли участь 72 учні
закладів загальної середньої освіти. Учні виконували завдання, запропоновані
міським оргкомітетом. Кваліфікованими членами журі були визначенні переможці та
призери відкритих олімпіад.
Ефективність
і системність у роботі з обдарованими дітьми пояснюється належним кадровим
забезпеченням, творчими учителями, які здійснюють цілеспрямовану педагогічну
підтримку здібних школярів, гімназистів, ліцеїстів.
Високу
результативність на олімпіадах ІІ етапу продемонстрували вихованці (зайняли
більше, ніж одне І місце) таких учителів: хімії Мартиняк Г.В. (ТУГ), німецької
мови Мудрик О.Б. (ТКГ), економіки Романишин О.М. (ТКГ).
Команда учнів Тернополя
загалом успішно виступила на ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт Малої Академії
Наук України. У конкурсі взяли участь учні
ТУГ (І місце – 6, ІІ – 9, ІІІ – 10), ТТЛ ( ІІмісце - 2, ІІІ – 6), Галицький коледж ( І місце – 1, ІІ – 2,
ІІІ – 1), ТКГ ( І місце – 1, ІІІ – 2), ТЗОШ № 16 ( І місце – 1, ІІІ – 1), ТЗОШ
№ 22 ( І місце – 1), Гімназія «Гармонія ( ІІІ місце – 1).
Про високий рівень умотивованості, технологічної культури, сформованості
професійно-педагогічної компетентності вчителів-філологів свідчать результати
обласних та всеукраїнських етапів конкурсів.
На обласному етапі ХI Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської
та студентської молоді імені Тараса Шевченка, який відбувся онлайн 4
грудня, усі семеро переможців міського етапу стали переможцями. Дипломами
І ступеня нагороджено: Бартіш Олену (ТНВК ШПЙС), Гаврись Софію (ТЗОШ№27),
Гербут Уляну (ТУГ), Олійник Ірину (ДНЗ «Тернопільський центр
професійно-технічної освіти». Диплом ІІ ступеня здобула Жаровська
Юлія (ТУГ). Диплом III ступеня вибороли: Закордонець Соломія
(ТЗОШ№16), Лобас Денис (ТУГ), Малюта Олена (ТСШ№29).
На всеукраїнському етапі дипломом ІІ ступеня нагороджено Бартіш Олену (ТНВК
ШПЙС), дипломи ІІІ ступеня здобули: Жаровська Юлія (ТУГ); Лобас Денис
(ТУГ).
Переможцями Всеукраїнського відкритого онлайн-марафону знавців мови імені
Петра Яцика, що відбувся у березні 2021 року, стали: 1 місце – учениця 5 класу
Бучинська Анастасія (ТУГ); 2 місце – учениця 10 класу Сивак Валерія (ТУГ);
3 місце – Катерина Балабан, учениця 3 класу ТЗОШ№28.
В обласному літературному конкурсі "Дослідник фольклорних скарбів
українців", що відбувся у квітні 2021 року, у номінації
"Есе" серед учнів 9–11 класів диплом І ступеня здобула
Якубишин Оксана Богданівна, учениця 11 класу Тернопільської загальноосвітньої
школи І–ІІІ ступенів №4. За оригінальність відзначено роботи Стасишин Уляни
Олегівни, учениці 7 класу Тернопільської загальноосвітньої школи І–ІІІ
ступенів №13; Ціцюри Анастасії Олегівни, учениці 8 класу Тернопільської
загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів №24; Тарнопільської Євгенії
Павлівни, учениці 8 класу Тернопільської загальноосвітньої школи І–ІІІ
ступенів №29.
Інноваційною частиною
роботи з обдарованими дітьми є альтернативні олімпіади, що проводяться з метою
розкриття комплексних здібностей учнів, фаховій, психологічній підготовці їх до
випробувань на формальних олімпіадах.
У
поточному навчальному році проведено альтернативну інклюзивну олімпіаду для
учнів початкової школи «Ми – чемпіони», а також у лютому 2021 року відбувся
інтелектуальний онлайн конкурс ЛЯНОД для учнів 5-11 класів Story-батл «Формула
майбутнього» - інтелектуальний конкурс для школярів, метою якого була активізація
творчої діяльності талановитих дітей, формування комунікативної компетентності, розвиток у дітей та підлітків художнього й естетичного смаку. Компетентне журі оцінило роботи та визначило переможці: І місце – Катерина
Лушпинська, учениця 8 класу ТЗОШ № 19; ІІ місце – Юлія Вишневська , учениця 6
класу ТЗОШ № 19, ІІІ місце – Мар’яна Голован, учениця 9 класу ТЗОШ № 28.
Спільно
з факультетом філології та журналістики,
до Дня Польщі, лабораторією було проведено конкурс "Поезія
листопада" для знавців польської мови.
У грудні ЛЯНОД проведено заочний конкурс на
креативний логотип Клубу обдарованих дітей Тернополя (для учнів 1-11 класів) та
конкурс мотиваційних відеороликів для учнів 8-10 класів «Толерантність –
доброта душі». В конкурсах взяло участь 11 закладів освіти громади.
У жовтні науково-дослідницькою лабораторією
якості навчання обдарованої дитини розроблено Положення
«Про інтелектуальний велоквест
«Тернопіль, дружній до дітей».
У
листопаді проведено І інтелектуальний
велоквест «Тернопіль, дружній до дітей»
у якому взяли участь 11 команд ЗЗСО міста Тернополя. Перемогу здобула команда
КЗТМР ЦТДЮ, друге місце – ТЗОШ № 24, третє – ТЗОШ № 19. Переможці та учасники
були нагородженні кубками, медалями, дипломами.
Інноваційне
мистецьке середовище – важливий чинник формування творчої особистості. Цікавою,
новою формою залучення дітей до творчості стали художньо-мистецькі пленери ( проведено 10), літературно-мистецькі конкурси, проєкти
тощо. Постійно учні закладів освіти міста беруть в них участь. Слід відзначити
активну участь таких закладів: ТУГ, ТСШ №3, 7, ТЗОШ №13,14,16,18, школа-ліцей №
21.
Участь міських позашкільних закладів освіти в
обласних, всеукраїнських та міжнародних конкурсах, фестивалях у 2020/2021 навчальному
році завершується численними перемогами та відзнаками вихованців закладів
позашкільної освіти.
Центр творчості дітей та юнацтва за цей період має наступні
результати:
-
Вихованці центру взяли участь у 38
конкурсах різних рівнів, де здобули 141 перемогу, а саме:
-
Всеукраїнські конкурси – 22, 50
призових місць;
-
Міжнародні конкурси – 16, 91 призове
місце.
Наше місто на цих конкурсах презентували:
Народний театр танцю "Посмішка"
Зразкова хорова студія
духовної пісні "Фантазія"
Зразковий ансамбль сопілкарів
«Дударики»
Народний театр пісні
"Співаночка"
Зразковий
театр пісні «Мікст»
Ансамбль«Срібні
струни» Ансамбль
синтезаторів "Дольче" та інші колективи центру.
Дитяча хорова школа «Зоринка» ім. Ізидора Доскоча взала участь у
15 конкурсах всеукраїнського та міжнародного рівнів, з них:
Гран-прі – 4
перемоги
І місць – 8
ІІ місць – 3
Станція юних техників у 2020/ 2021 навчальному році здобула такі перемоги:
На міському
рівні – 10 конкурсів – 13 перемог.
На обласному
рівні – 6 конкурсів – 11 перемог.
На
всеукраїнському рівні – 32 конкурси – 194 перемоги.
На міжнародному
рівні – 6 конкурсів – 61 перемога.
Школа народних ремесел за звітний період взяла участь у 9-ти обласних та всеукраїнських конкурсах, де вихованці закладу здобули 15 перемог (І та ІІ місця).
Враховуючи результати аналізу роботи з обдарованими дітьми, пропонуємо:
1. Взяти до відома довідку «Про результативність роботи із обдарованими дітьми в закладах загальної середньої та позашкільної освіти» та обговорити у педагогічних колективах результативність участі у всіх етапах предметних олімпіад, конкурсів.
2. Проаналізувати результативність участі в
учнівських олімпіадах з базових навчальних дисциплін з метою оптимізації пошуку
та педагогічної підтримки талановитої молоді, запобігання емоційному та
фізичному виснаженню учасників олімпіад.
3. Проводити систематичний моніторинг щодо
відбору учнів та сприяти розвитку їх інтересів та обдарованості.
4. Передбачити
в планах роботи на 2021/2022 н.р. організацію та проведення альтернативних,
інноваційних олімпіад, конкурсів, турнірів з обдарованими дітьми.
5. Передбачити заохочення вчителів, учні яких
досягли значних успіхів за підсумками олімпіад та учителів – членів журі й оргкомітетів
олімпіад, конкурсів.
1 коментар:
Чому ніколи не згадується участь наших учнів у Міжнародному чемпіонаті з розв'язування логічних задач?
Дописати коментар